0
0
0
s2smodern

Da Ann Kristin Børresen begynte på deltid i en Rema-butikk i Moss for fire år siden lå omsetningen på 35 millioner kroner. Etter et halvt år tok hun over driften og økte til 60 millioner det første året.

I 2014 er målet 90 millioner, men går alt litt bedre enn budsjettert kan det hende hun runder 100 millioner to år før langtidsplanen tilsier det.Etter et halvt år tok hun over driften og økte til 60 millioner det første året. I 2014 er målet 90 millioner, men går alt litt bedre enn budsjettert kan det hende hun runder 100 millioner to år før langtidsplanen tilsier det. Hun vet ikke helt hvordan hun har fått det til, men mener at hardt arbeid, godt humør, sosial omgang med kundene og et godt arbeidsmiljø smitter over på alle.

- Jeg kan egentlig ikke forklare det med noe annet. Vi ligger ikke akkurat midt i smørøyet i Moss, selv om det begynner å hjelpe med all boligbygging som er på gang i området rundt oss. Vi annonserer heller ikke mer enn andre butikker, og prisene er de samme i hele Rema-kjeden, sier innehaver Ann Kristin Børresen.

Høye kostnader

- Hva skjedde egentlig da, som snudde hele virksomheten?

- Dette er jo sammensatt, og de som tidligere drev butikken hadde ikke helt kontroll, spesielt på lønnsutbetalingene som lå på 7 prosent av omsetningen. De skal være 4,3 prosent, slik de er nå. I tillegg var butikklokalene rundt oss tomme, og kundene måtte gjennom hele komplekset for å komme inn til oss. Rema investerte derfor i nytt inngangsparti og pusset opp fasaden. Skal ikke legge skjul på at det hjalp en hel del og ga oss en god start. Men vi har økt mye etter det også.

Lojale ansatte

- Hvor mye tid bruker du på ledelse og administrative oppgaver?

- Det er ikke mer enn et par timer i uka. Jeg har 24 ansatte som stempler inn og ut, og timelistene går direkte inn i vårt system og over til regnskapsfører som sørger for lønnsutbetaling. Det fungerer utmerket og er svært effektivt, sier Ann Kristin som synes det er viktig å ha det morsomt på jobb.

Hele artikkelen om Ann Kristin Børresens suksess kan du lese i siste nummer av «Arbeidsgiver».