0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin

På tre år har de oppnådd å bli det foretrukne verktøy for lærere, elever og foresatte i 450 skoler over hele landet. Og dette er bare begynnelsen.

Med utspring i Norsk Data Senter (NDS) startet mossefirmaet Skooler opp i 2015. Siden har de fosset frem og brukes nå på skoler over hele landet, med en markedsandel på over 20 prosent i kommunemarkedet.

Lærere, elever og foreldre

Har du barn er det godt mulig du allerede kjenner til programvaren. Kombinasjonen av Skoolers digitale læringsverktøy og Office 365 tilbyr lærere, elever og foresatte en helhetlig løsning for de viktigste oppgavene i skolehverdagen: Lage års- og ukeplaner, distribuere og vurdere oppgaver, følge opp individuelle utviklingsplaner (IUP), føre fravær og sende meldinger til foresatte.

- Å forenkle skolehverdagen er hovedmålet vårt. Skooler er tett knyttet opp mot Office 365, og er med på å øke bruken av Microsoft-verktøy elevene vil møte igjen i arbeidslivet. Vi leverer de verktøyene man trenger i tillegg for å få enda bedre samspill mellom læreren, elevene og de foresatte, forklarer Klaus Hansen, daglig leder i Skooler AS.

Satser i USA

Det hele startet da Skoolers gründer og administrerende direktør, Tor Ove Henriksen, hadde ansvaret for skolesektoren i NDS. Her jobbet han med en skoleportal som er forløperen til dagens Skooler-løsning. Da NDS ble kjøpt opp av Dustin, gikk han ut av selskapet, og resten er historie.

- Tor Ove tok med seg familien og flyttet til Seattle i fjor sommer for å lede vår satsing i USA. Behovet for våre verktøy er det samme over hele verden, og vi trenger bare å koble oss opp mot lokale læreplaner og tilpasse språket i vår løsning for å få det til å fungere med gjeldende lands behov, fortsetter Dag Torp, salgsansvarlig for skolemarkedet i Norge.

Skooler er delvis eid av Viking Venture, som har bred erfaring som eiere av lignende programvareselskaper.

Lokalt forankret

Samtidig understreker Hansen at Skooler er en lokal bedrift som er stolte av å holde til i Moss.

- Vi har en stor markedsandel i Østfold og Akershus, og har nesten bare ansatte fra mosseregionen. Vi har stor tro på at vi vil fortsette å vokse her i Norge, men ser at det er et stort marked også i utlandet.

De holder til i nyoppussede lokaler i Vingparken, der fremdeles en eim av suksess og stolte, gamle tradisjoner henger igjen i veggene fra tiden med TrioVing og VingCard.

- Trioving var et mossefirma som klarte å nå ut i verden. Det gir inspirasjon når vi settes oss mål om det samme, avslutter Hansen og Torp.