0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin
Bilverkstedet Bulder på Solbergmoen utenfor Drammen er gode på store nyttekjøretøyer. Men de har minst like god kompetanse på mindre privatbiler, og nå opplever de større pågang fra dette markedet.

Bulder er i dag en privateid bilverkstedkjede med utspring fra statlige Mesta, og oppfatningen om at de kun reparerer større anleggsmaskiner og lastebiler stammer trolig derfra. Den brede kompetansen mekanikerne har opparbeidet seg gjennom mange år bruker de nå like gjerne på privatbiler og mindre kjøretøy.

Bosch Car Service

- Noen av de 14 verkstedene i kjeden har faktisk en kjøretøyandel på hele 80 prosent, forteller daglig leder Hans Olav Løen. Alle verkstedene i kjeden er medlemmer i Bosch Car Service, noe som er betryggende for alle bilførere som er opptatt av kvalitet. Uansett bilmerke har Bosch i dag en mengde deler i originalmontert i kjøretøyene, og medarbeidere i Bulder-kjeden er eksperter på å finne eventuelle feil. I tillegg har de delene på lager, eller skaffer de i samarbeid med sine logistikkpartnere på en dag eller to. Bosch Car Service er den største frittstående bilverkstedkjeden i verden, med over 15 000 verksteder.

Avansert opplæring

Bulder verksted er også en del av Bosch Commercial Vehicles som tar seg av ettermarkedet for tunge kjøretøyer. Flere ansatte har gått gjennom omfattende opplæring i reparasjon av dieselkomponenter, avansert feilsøking, service og diagnose, samt bruk av diagnoseutstyr og verktøy.

- Vi har dedikerte medarbeidere innfor de ulike områdene. Her samler vi spesialkompetansen og utvikler den videre, sier verksmester Eirik Løkken.

Egenproduksjon

Verkstedet på Solbergmoen er forhandlere av både større og mindre gravemaskiner fra Kato, Atlas og Hyundai, i tillegg til ettermarkedsoppgaver på skogsmaskiner fra Ponsse. De har spesialkompetanse på knuseverk og leverer slitestål til alle større anleggsmaskiner, samt til snøskjær og ploger.

- Bulder produserer også egen arbeidsplattformer i samarbeid med Volvo Maskin, som selger produktet, sier Hans Olav Løen.