0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin

Axia på Hafslund i Sarpsborg opplever stor interesse fra bedrifter som ønsker å kutte kostnader på datasiden.

Et stadig økende antall firmaer plasserer nå bedriftens «hjerte» i Axias kjeller i Sarpsborg.

-Våre kunder ønsker i større og større grad å fokusere på sine primære aktiviteter fremfor å drifte egen dataavdeling, og setter derfor helt eller delvis bort sine dataløsninger til oss, forteller Stig Snellingen, som er salgsansvarlig hos Axia.

Han sier outsourcing av servere er i sterk vekst, og at et økende antall bedrifter oppdager at flytting av egen server til Axia er det tryggeste og rimeligste alternativet.

- Vi oppretter «en datasky» for din bedrift og dine dataprogrammer. Uansett om bedriftens ansatte befinner seg på kontoret, på hjemmekontoret eller ute på reise, er det enkelt å logge seg på med et passord, og få full tilgang til bedriftens kommunikasjon, filer og programmer, sier Frode Iversen, som er driftsansvarlig for Axias ASP-løsning (Application Service Provider).

 ASP– løsningen betyr i praksis at kun skjerm og tastatur befinner seg på kundens side, mens Axia tar hånd om maskinvare, lagringskapasitet, programvare og sørger for trygghet og driftsstabilitet.

Fokus på sikkerhet og kostnader

Axias ASP-løsning håndterer hele eller deler av kundens IT-oppgaver. 

- Våre rådgivere kartlegger kundens behov, og kommer med forslag til hva som gir størst gevinst i forhold til tidsforbruk og kvalitet på driften, sier Iversen. Han peker på at bedrifter med egne dataavdelinger trenger flere ansatte til å overvåke og pleie en sentral plattform. Det er fullt mulig for en kunde å ha individuelle krav til driften av sin IT-løsning på Axias felles driftsplattform.

- Det er stor variasjon i hva behovet er. Kunden tilbys det han trenger ferdig levert hos seg, og Axia bidrar til å løse dagligdagse problemer, sier Snellingen. I Axias kjølige kjeller holdes maskinplattformen kontinuerlig vedlike av et team erfarne driftskonsulenter i tett samarbeid med utviklere, leverandører og kunder for å holde alle deler av løsningen optimal.

24/7 vakttelefon

- Når Axia etablerer en kundes løsning på sin plattform, vil vi kunne gi kunden en garanti for en viss oppetid. Vi har dessuten en 24/7 vakttelefon, sier Frode Iversen. Enkelte er bekymret for begrenset tilgang til egen IT-løsning, når den er plassert utenfor eget hus. 

- Axia har etablert et høyt servicenivå for å sørge for at våre kunder får samme tilgang og fleksibilitet, som de ville hatt om IT-løsningen var driftet av interne krefter, sier Iversen.