Romerike

Næringsliv på Romerike: Hvor kommer bladet ut? | Les bladet digitalt

Romerike:

contentmap_plugin
Arbeid langs jernbanelinjene i Norge krever nøye planlegging. Arbeidet må meldes til Bane Nor, og togtrafikken må stanses under arbeidet. Hovedsikkerhetsvakter og Leder for el-sikkerhetsvakter fra Tacs Rail sørger for at arbeidet kan utføres trygt.

Ofte jobber entreprenører nær ved, eller direkte på jernbaneanlegg. Det krever strenge sikkerhetsrutiner og full oversikt over trafikk og eventuelt andre faremomenter. Tacs Rail på Hagan har spesialisert seg på dette fagfeltet og sikrer arbeidsplassen for mange hver eneste dag.

Store sikkerhetsmarginer

- Arbeid på jernbaneanlegg foregår ofte på natten da trafikken er minst. Men i Osloregionen er det tette avganger nesten hele døgnet, bortsett fra et par timer etter midnatt. Det betyr at alt arbeid i nærheten av jernbanen tar tid. Det er nemlig store sikkerhetsmarginer som gjelder. Under arbeidet er hovedsikkerhetsvakt hovedansvarlig for at alle nødvendige tiltak for å sikre personellet er ivaretatt og kan bortvise arbeidstakere som unnlater å følge anvisninger angående trafikksikkerhet.
Våre Hovedsikkerhetsvakter sørger for at alt følger regler, instrukser og styringsdokumenter fra Bane Nor, sier daglig leder Thomas C. Simensen i Tacs Rail. Han har lang erfaring fra lignende arbeid, men valgte å starte sin egen bedrift i 2017.

Rammeavtaler

- I dag er vi bare tre ansatte, men baserer oss på å leie inn utdannede og godkjente sikkerhetsvakter der det er behov. Vi har hatt oppdrag over store deler av Østlandet hittil og har rammeavtaler med flere konsulentselskaper som blant andre Rambøll og Cowi. Dessuten har vi en rekke oppdrag for Site Service som bygger, drifter og vedlikeholder fiber, tele og mobilkommunikasjonsnettverk over hele Norge, sier Simensen.

Etablerer tillit

Tacs Rail sine sikkerhetsvakter har jernbanefaglig kompetanse og kunnskap, noe som gjør dem bedre egnet til å forstå risiko som kan oppstå. Alle må gjennom helseundersøkelse og yrkespsykologisk test og ha tre års erfaring fra bygg- og anleggsbransjen før de eventuelt kan bli erklært som skikket av Bane Nor til opptak for å bli Hovedsikkerhetsvakt.
- Vi leverer profesjonalitet til våre kunder som er helt avhengig av at vi gjør en god jobb. Det kan ellers føre til alvorlige konsekvenser, enten det dreier seg om elektrisk strøm eller trafikk på linjene. Våre kunder må har tillit til at vi leverer, og denne bygger vi opp gjennom god planlegging av alle arbeider, samt oppstartsmøter på alle prosjekter, der vi går gjennom rollefordeling og planlegging av arbeidet.

Stabil vekst

Tacs Rail AS har ambisjoner om å vokse til å bli en betydelig aktør i sikkerhetsbransjen. Thomas Simensen har et betydelig nettverk i fagmiljøene og regner med å ansette tre nye vakter hvert år fremover.
- Vi ønsker å bygge et stabilt selskap og en god arbeidsplass som skal være i markedet i mange år, sier Simensen.

Fikk du med deg denne?

- Norge blir stadig mer ettertraktet som fysisk lagringsplass, sier daglig leder Jarle Grytli i NTC Services på Billingstad.

Siste fra Buskerud, Asker og Bærum

DRAMMEN/KONGSBERG: Ramirent er Norges største utleier av maskiner og utstyr, og skaffer det du trenger, når du trenger det.

Les mer

Siste fra Østfold og Follo

SARPSBORG: Borg BHT bidrar til lavere sykefravær og godt arbeidsmiljø for 260 bedrifter i Østfold-regionen.

Les mer

KONTAKT OSS

Viken Media AS
Tuneveien 2
1710 Sarpsborg

Tlf. 69 35 40 90

Org.nr.: 913 460 316

REDAKTØR
Per-Kr. Aasen, 916 20 304

GRAFISK / NETT
Heine Aasen, 926 49 329

SALGS- OG MARKEDSSJEF
Bjørn M. Akselsen, 957 80 678

SALG
Otto Chr. Trapness
, 481 83 484
Ole Fredrik Fossum, 917 26 335
Morten H. Jensen, 455 00 439
Thomas Tønnesen, 909 69 822

FØLG OSS
Østfold og Follo: facebook.com/NæringslivØstfold
Romerike: facebook.com/NaringslivRomerike


LES ALLE BLADER GRATIS PÅ NETT
issuu.com/b2b24