0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin

Brennes Auto har overtatt salget av både Hyundai og Mazda i Sarpsborg-regionen. Sammen med storselgeren Nissan har bilforhandleren nå en unik modellrekke enten man ønsker bensin, diesel, elektrisk eller hybrid-drift.

- Vi har forhandlet Nissan siden 1973, og det er et sterkt merke i Sarpsborg. Men nå får vi inn en del modeller som vil fylle noen huller i vårt tilbud til bilkjøperne. Hyundai har et par modeller med elektrisk drift og ikke minst hybrid-modeller som vi har savnet frem til nå, sier daglig leder Kåre Lunde.

Overtok kompetansen

Brennes Auto åpnet høsten 2016 Østfolds største bilforretning med 6 200 kvadratmeter salgsflate i Sarpsborg.

- Vi hadde god plass, og det er sunt for hele organisasjonen å få inn nye merker og kolleger. Da vi overtok «innmaten» i Nordtug Bil AS, innebar det ikke bare agenturet på Mazda og Hyundai, men også ni nye kolleger, både selgere og verkstedansatte. Det er betryggende for oss å kunne overta kompetansen rundt det enkelte bilmerket.

Står på egne ben

Bilvarehuset i Klokkergårdveien har vært gjenstand for mindre ombygging for å kunne ta imot de nye merkene. Lokalene blir delt av i sektorer, og det bli egen inngang til de ulike merkene.

- For Brennes Auto var det viktig å utvide virksomheten. Vi ser hele tiden store konstellasjoner som blir enda større gjennom oppkjøp, og det ønsker ikke vi å være med på. Men for å kunne fortsette som familieeid, lokal virksomhet og kunne stå på egne ben i fremtiden, må vi være sterke nok til ikke å bli spist. Det føler vi at vi er nå, sier Kåre Lunde.

Ny Nissan Leaf

Men selv med flere nye modeller innenfor veggene, har Brennes Auto aller størst forventninger til nye Nissan Leaf som nylig ankom Sarpsborg. Landets mestselgende el-bil har fått helt nytt og sprekt karosseri, mens interiøret også er fornyet. Rekkevidden på mellom 27 og 30 mil bør lokke enda flere til stikkontaktene, også næringslivskunder.

- Vi har stor etterspørsel etter nye Leaf, og mange av de bilene vi får inn er allerede bestilt. Det finnes likevel noen igjen, men da må man «ta det vi har». Det er få muligheter til å bestille farge og utstyrspakker uten at det utløser lengre leveringstid, sier Lunde.


Om Næringsliv i Østfold og Follo

Magasinet Næringsliv i Østfold og Follo sendes gratis til alle virksomheter i regionen seks ganger i året.

Les alle magasinene digitalt her (ekstern lenke)