0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin

Berema AS på Langhus feirer 50 år som distributør av Honda-maskiner i Norge. Som uavhengig aktør er de størst i Europa og også blant de fem store når Hondas egne er talt med. – Et lojalt og dedikert forhandlernettverk har gjort det mulig, sier administrerende direktør Odd Kallum.

2018 har så langt vært et knallår for Berema i Norge. Snøen har lavet ned flere steder i landet, og for en virksomhet som har snøfresere som et av hovedproduktene betyr det økt aktivitet.

- Det er faktisk den beste starten på et år noensinne. Vinteren så langt har vært helt formidabel, og vi har aldri solgt flere snøfresere enn nå, sier Kallum. Han er glad for å ha fått være med på den produktevolusjonen som har funnet sted siden Berema AS startet.

20 000 enheter

- Det startet med strømaggregater og vannpumper og fortsatte med jordfresere. Aggregater og pumper er fortsatt store artikler hos oss, mens jordfresere stort sett er borte fra markedet. Ingen i Norge kjøper slikt lenger, men til gjengjeld er vi nå ledende på snøfresere i stedet. Den siste tiden har også robotgressklippere blitt et stort produkt, og noe som vil vokse ytterligere i fremtiden. Totalt selger vi cirka 20 000 enheter i året med smått og stort.

Premium-merke

Berema har solgt cirka 500 000 snøfresere, gressklippere, vannpumper og aggregater siden starten i 1968. Ingen av de europeiske distributørene har høyere salg per hode enn norske Berema.

- Vi er landsdekkende med 200 forhandlere, og nordmenn har alltid vært glad i god kvalitet. Honda kan koste noe mer i innkjøp, men med tanke på driftssikkerhet og levetid, blir det likevel økonomisk gunstig. Det er snakk om et premiummerke, og vi nordmenn liker dette, da vi vet at det handler om kvalitet.

Honda leder an

Selv om Hondas forbrenningsmotorer er populære, registrerer Odd Kallum at vi er inne i et teknologisk skifte i dag. Stadig flere kunder etterspør batteridrevne maskiner, og Honda ligger i front også her.

- Hondas filosofi har alltid vært å selge kvalitetsprodukter, og det vil vi fortsette med enten de er drevne med elektrisitet eller forbrenningsmotor. Ingen overlever i markedet i 50 år uten å fokusere på kvalitet, og Honda vil fortsatt lede an i utviklingen av nye produkter og ny teknologi. Vi har et meget sterkt varemerke både i Norge og internasjonalt, sier Odd Kallum.


Om Næringsliv i Østfold og Follo

Magasinet Næringsliv i Østfold og Follo sendes gratis til alle virksomheter i regionen seks ganger i året.

Les alle magasinene digitalt her (ekstern lenke)