0
0
0
s2smodern

Det er skadeoppdrag som dominerer ordrebøkene hos Lakkompaniet, men nå ønsker daglig leder Rune Mikkelsen å satse enda mer på de største kjøretøyene i klassen. Både lastebiler, busser og store bobiler får plass i de store lakkhallene.

- Størrelsen er ingen utfordring. Her får vi plass til det meste, sier Mikkelsen, mens han pusser videre på førerhytta på den store Mercedes-lastebilen som klargjøres for lakkering.

Bilen skal i løpet av 40-50 timer skifte farge fra fabrikkhvit til en lekker sølvgrå metallic, uten at det er snakk om jåleri fra kundens side.

- Kunden kunne selvsagt ha bestilt bilen ferdig lakkert fra fabrikken, men fakta er at man får en vesentlig bedre beskyttelse når man velger å lakkere den «selv». Vi legger blant annet på et tykkere lag lakk enn hva fabrikkene gjør og dermed blir bilen bedre rustet til å overleve opp mot en million kilometer på norske landeveier med alt hva det innebærer av salt, sand og grus, sier Mikkelsen, som er glad i utfordringene lakkering av store kjøretøy ofte byr på.

- Å jobbe seg frem til riktige fargenyanser på spesiallakkerte lastebiler, hestetransporter og bobiler som ofte er spennende. Det blir et ekstra krydder i hverdagen i lakkhallen, sier Mikkelsen.

Lang erfaring

Lakkompaniet ble etablert i 2000 og i 2014 fikk Rune selskap av Sten Åge Olsen på eiersiden. I likhet med Mikkelsen har Olsen lang fartstid fra lakkeringsbransjen. Samme år kom også Bente Martinsen inn på eiersiden. Hun har ansvar for økonomi og administrasjon.

I dag består Lakkompaniet av to avdelinger – én på Rolvsøy og en lastebil- og industriavdeling i Råde. Oppdragsgiverne er i hovedsak karosseriverksteder som utbedrer kollisjonsskader, men Lakkompaniet tilbyr også lakkering av alt fra små mekaniske deler til store fasadeplater.

- Og så driver vi med «flekking», ler Rune og forklarer at dette er bransjens sjargong for småjobber som i dag ofte markedsføres som unikt og banebrytende under betegnelsen «Fast-repair» eller «Smart-repair». Det er ikke noe hokus pokus å utbedre små lakkskader uten at det koster skjorta, men folk skal tenke seg godt om før de velger å flekk-utbedre lakkskader. Man risikerer nemlig at skaden ikke blir hundre prosent kamuflert på denne på måten, sier Rune, og legger til at bruk av avfettingsmidler ofte vil «avsløre» nyanseforskjeller i lakken.

- Særlig risikerer man at overgangen mellom ny og gammel lakk blir synlig. Da tilsier yrkesstoltheten min at man ikke skal velge flekk-lakkering, sier Mikkelsen.

Fakta:

  • Ble kåret til Årets Gasellebedrift i 2017
  • Tilbyr lakkering av alt fra små mekaniske deler til store bobiler og lastebiler
  • Etablert i 2000, består i dag av to avdelinger med i alt 15 ansatte
  • Ønsker nå å satse på lakkering av lastebiler og store bobiler