E-handel og e-faktura blir vanligere

0
0
0
s2smodern

Bruk av e-handel og elektronisk faktura i offentlige anskaffelser i Norge er på full fart oppover. Som leverandør er det viktig å henge med i utviklingen.

Bruk av e-handel og elektronisk faktura i offentlige anskaffelser i Norge er på full fart oppover. Som leverandør er det viktig å henge med i utviklingen.

Det viser 2013-statistikk fra Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), som nå har satt inn store ressurser på å gjøre anskaffelsesprosessen fra start til mål elektronisk. Om få måneder skal alle offentlige virksomheter kunne ta imot e-faktura, om noen få år kommer EU-regler som åpner for helelektronisk anskaffelsesprosess gjennom hele Europa.

Konkrete frister

Elektronisk kommunikasjon i en offentlig anskaffelsesprosess dreier seg egentlig om flere etapper: Elektronisk gjennomføring av selve konkurransen – fra kunngjøring til og med tildeling av kontrakt, selve handelsprosessen og faktureringen. I de nye EU-direktivene forutsettes det at all kommunikasjon fra kunngjøring til kontraktstildeling skal kunne foregå elektronisk innen to år etter at direktivene er blitt en del av medlemsstatens nasjonale lovgivning. Direktivene blir etter hvert også en del av norsk lovgivning. Samtidig har EU satt konkrete tidsfrister for når medlemslandene skal ta i bruk elektronisk faktura.

Bare e-faktura i Oslo

Her hjemme ble det bestemt at alle statlige virksomheter skulle kreve elektronisk faktura og kreditnota på EHF-format (EHF = Elektronisk handelsformat) i alle nye avtaler fra og med 1. juli 2012. Kommunene som benytter elektronisk faktura og kreditnota, skal ta i mot dette på standardformatet EHF fra 1. januar 2015. Fra siste årsskifte stengte for øvrig Oslo kommune for annet enn elektroniske fakturaer – det dreier seg om nærmere 600 000 fakturaer.

Hvorfor elektroniske verktøy?

Det er flere poenger med overgangen til en hel-elektronisk anskaffelsesprosess. Transaksjonskostnadene blir lavere, det blir enklere å etterprøve om prosessen har gått riktig for seg, standardiserte prosesser innebærer mindre arbeidsbyrde for så vel leverandører og oppdragsgivere, effektivisering – for å nevne noe.