fbpx
Naringsliv.no
 

Trofaste kunder og personlig oppfølging der det alltid søkes etter beste løsning for både kunde og skyldner, er noe av hemmeligheten bak 25 suksessrike år for den lille Fredrikstadbedriften. Dyktighet til å tilpasse seg nye tider, en annen.

I 1996 fikk Lars Ruud med seg 2 advokater i tillegg til en regnskapsfører/saksbehandler og startet opp Østfold Inkasso AS. I begynnelsen hadde de den største lokalavisa i tillegg til noen lokale firmaer, etterhvert ble det langt flere. Ruud er, til tross for å ha pensjonert seg, fremdeles like engasjert og sitter i styret.

Stort behov

Firmaet teller fire og en halv stilling, og 15. april hadde de 25-årsjubileum. Med ansatte i hovedsak på hjemmekontor er feiringen utsatt til bedre tider. At det er behov for dem i markedet, tviler de ikke på.

Enkeltmannsforetak,og andre bedrifter trenger å få inn pengene sine. I tillegg er de en av de få byråene som tar imot saker fra privatpersoner. Mange små bedrifter sliter, mens de store klarer seg. Tenk bare på snekkeren som har hatt utlegg for materialer på kreditt. Om oppdragsgiver ikke betaler, kan fort snekkeren være ille ute økonomisk. Han er god på snekring, vi er gode på inkasso, og kan hjelpe i denne situasjonen, forklarer daglig leder Cathrine Bruu Brynildsen.

Byrået har både store og små kunder lokalt og nasjonalt. Mange av kundene har vært med helt siden starten, og de aller fleste har vært med i mange år.

Vi trives veldig godt sammen vi som jobber her, og det tror jeg også smitter over til våre kunder, legger hun til.

Fokus på personlig kontakt

Bruu Brynildsen kom til i 2000, mens styreleder Trond Nilsen kom inn i 2006. Sistnevnte med lang fartstid i bransjen fra blant annet bank og Lindorff. De trives med å være det lille, selvstendige inkassobyrået med fire autoriserte inkassomedarbeidere og en ekstrahjelp. Det gjør det hele mer personlig.

Som små er vi ikke en liten brikke i et stort system, og vi er opptatt av å ha personlig kontakt med både kunde og skyldner. Målet er å løse saker raskest mulig ved å lytte til skyldneren for å få til en løsning som fungerer for begge parter. Samtidig som vi har alle fasiliteter som de store, har vi muligheten til å ha nærmere kontakt, der både kunde og skyldner som oftest kun trenger å forholde seg til en person, fortsetter Nilsen.

Satser på flere ben å stå på

Hovedsakelig går vår tid til rådgivning, saksbehandling og telefonisk kontakt med både skyldnere og kunder. Endring i inkassoloven og forskrifter vil fremover gi langt mindre inntekter på salæret i inkassosaker. Det har fått inkassofirmaet til også  å finne andre "bein" å stå på.

For å kompensere for de reduserte salærinntekter har vi blant annet satset mer på reskontrooppfølging for kunder som ønsker det. Har man ikke oversikt over utestående/forfalte fakturaer, kan det fort gå dårlig for bedriften. Østfold Inkasso AS bistår derfor med denne reskontrooppfølgingen slik at man følger raskt opp forfalte fakturaer. Jo ferskere kravet er, desto lettere er det å få inn det utestående.

Det gode resultatet i 2020 skyldes de endringene som er gjort internt for å møte myndighetenes reduksjon i salærene. En annen viktig faktor er at skyldnerne har valgt å gjøre opp i gjeld under pandemien, siden de ikke kunne bruke pengene til reising og annet de pleier.

Hvorfor ikke la Østfold Inkasso AS ta hånd om det utestående som vi er proffe på, så kan bedriften jobbe med det de er proffe på, avslutter Bruu Brynildsen oppfordrende.


Firmanavn

  Pancoveien 28, 16724 Gressvik

  69 34 34 34

 

  www.ostfoldinkasso.no


 Her finner du oss


Klikk en emneknagg for å lese mer: