fbpx

Finner alltid en løsning for deg

Moss Transportforum samarbeider med transportselskaper over store deler av landet for å oppnå optimale og miljøvennlige transportløsninger.

Å megle transport er en utfordrende oppgave både praktisk og språklig, men det representerer et viktig bidrag til færre biler på veien og dermed lavere totalutslipp.

– Fordelen for kunden er at vi kan tilby et totalopplegg, der vi henter overalt og sørger for å bringe varene helt frem, uansett hvor det skal i landet. Vi bidrar også med mellomlagring, plukk og utsendelse når det er nødvendig. Poenget er at våre kunder skal ha en person å forholde seg til helt fra varene blir hentet til de ender opp på sluttadressen, sier daglig leder Morten Nore.

Krevende marked

Selv om det er varedistribusjon via omfattende og faste ruter over hele Sør-Norge, samt asfalttransport Moss Transportforum først og fremst lever av, er fortolling, spedisjon og megling av transport viktige tjenester. Markedet blir stadig mer krevende, og både store og små bedrifter trenger assistanse for å få sine vare frem.


Artikkelen fortsetter nedenfor

Trenger din bedrift å synes bedre?

  • Har dere en ny kunde, ny kontrakt, ny ansatt, ny logo, ny nettside, nytt telefonnummer, ny adresse?
  • Har dere nådd budsjettmålet før tiden? Ledig kapasitet? Behov for medarbeidere?
  • Har dere tilbud, produkter og tjenester  som ikke er godt nok kjent?

Klikk her og legg igjen kontaktinfo, så tar vi kontakt med deg!

Bred kompetanse

– Enkelte kunder handler med matvarer eller kjemikalier, noe som krever litt spesiell kompetanse når det gjelder fortolling og lagring. Vi har egne ansatte som har bred kompetanse og trenger vi ytterligere tjenester kjøper vi ofte det ved grensene, sier Nore som har 14 ansatte på kontoret i Moss. Kompetansen spenner fra fortolling og lager/logistikk til mekanikk og økonomi. 


Språkproblemer truer ofte effektiviteten

Erik Skott Hansen i Moss Transportforum har jobbet med fortolling og spedisjon i mer enn 15 år. Nå opplever han oftere språkproblemer og bruker noen ganger Google for å forstå hva sjåførene mener. Innimellom er ikke engang det nok.

– I dag er det er langt mellom norske og svenske sjåfører bak rattet på de bilene som kommer inn over grensen, og stadig flere er fra tidligere østblokkland. Språkferdighetene er ofte mangelfulle, og når de ikke kan skandinavisk eller engelsk kan det bli forsinkelser på grunn av språket. Noen av dem kan noe tysk, og da er Google Translate en god løsning, forteller Erik. Men innimellom kommer det sjåfører som bare peker. Likevel har han full kontroll over all transport fra utlandet som er bestilt av deres kunder og løser de fleste utfordringer ved hjelp av kreativitet og kunnskap.

Fortoller på fritiden

– Når det kommer varer til grensen får jeg tilsendt tollpapirer og setter i gang mitt arbeid med fortolling. Andre ganger får vi beskjed om at et vareparti står og venter i utlandet, og da må vi sørge for transporten til Norge også. Vi har mange faste kunder på slik transport og har blant annet transport fra Danmark hver uke, sier Erik Skott Hansen.

Det hender han må ta med seg jobben hjem etter arbeidstid.

– Det er ikke ofte, men det hender jeg fortoller litt på fritiden, ler han. – I noen tilfeller skal varer ut fra vårt tollager i Moss utenom arbeidstid, og da må vi gjøre papirene ferdig før de kan leveres ut. Vi står på for kunden.

Fungerer som buffer

Eriks kollega Ronny Vold understreker bransjens tidkrevende språkutfordring. Han kjøper og selger transporttjenester over hele landet for å få kundenes varer helt frem til steder Moss Transportforum ikke har egne ruter. Som megler samarbeider han med 12–13 transportselskaper i Norge, hvorav noen bruker utenlandske sjåfører. Andre igjen setter oppdraget videre til en tredjepart, som gjerne kan være et utenlandsk selskap, og kontrollen med tjenestene blir enda vanskeligere. For oppdragsgiverne fungerer Moss Transportforum som en buffer mot disse utfordringene, som ofte er lite synlige for omverdenen.

– Av hensyn til våre kunder vil vi at sjåførene faktisk kan gjøre rede for seg når de skal levere varer. Det er langt fra vanlig, men det har faktisk hendt at gods har blitt levert tilbake og vi har måttet skaffe en ny bil for å få levert til mottaker. Det er klart det er utfordrende, sier Ronny.

Han mener enkelte oppdragsgiveres ønske om lavest mulig pris kan føre til disse situasjonene.

Fyller opp bilene

– Kundene må selv kunne velge om de ønsker lavpris eller ikke, men må også være klar over medaljens bakside, som ofte kan være språkproblemer. Vi forklarer gjerne for våre kunder om sammenhengen mellom pris og kvalitet og hvor viktig det er at mottaker kan snakke med sjåføren.

Ronny Vold sørger for at både stykkgods og større partier sendes fra leverandør til mottaker via Moss Transportforum. Ved å velge en slik tjeneste slipper kundene mye ekstraarbeid og kan forholde seg til en, eneste person.

– Et av våre mål er hele tiden å kunne fylle opp de bilene som går på veien. Det betyr at ingenting er for stort og ingenting for smått.


Moss Transportforum AS

Vålerveien 157
1599 Moss

69 24 11 30

post [AT] mtf [DOT] no


Klikk en emneknagg for å lese mer:

0
0
0
s2smodern

Siste fra Moss