0
0
0
s2smodern

Etter 14 år på ulike adresser i Oslo, valgte logistikkbedriften Accelerator AS å flytte virksomheten til Skjetten.Det har daglig leder Ketil Møller ikke angret på. 2017 ble et rekordår med 22 prosent økning og en hyggelig bunnlinje.

Hele virksomheten er heleid av Ketil Møller og Linda Skarphol, men de øvrige ansatte i den 19 personer store arbeidsstokken føler også betydelig eierskap. De fleste var derfor positive til å flytte ut av byen i 2016, ikke minst fordi de bor i området og så det som en stor fordel å jobbe utenfor bomringen.

- Vi ser dessuten Romerike som vårt viktigste satsingsområde, og nå trives vi svært godt på Lahaugmoen. Vi har nye og moderne lokaler, og utsikten over «lavlandet» kan ingen klage på. Vi merker det også på både ansatte og kunder, sier Ketil Møller.

Han startet Accelerator sammen med en partner i 2002. Med bryggerigiganten Ringnes som kunde fikk bedriften en "flying start".

Personlig samarbeidspartner

- Vi har hele tiden hatt en viss vekst, men som alle andre har vi også opplevd tyngre år underveis. De siste tre årene har imidlertid vært svært positive, og nå peker alle piler oppover. Vi vil aldri bli en gigant innen logistikk, men vi regner med å nå 100 millioner kroner i omsetning i løpet av noen år. For oss er det imidlertid viktig å være en personlig samarbeidspartner for våre kunder. Derfor står vi på nær sagt døgnet rundt og det hender vi reiser på jobb i helgen, hvis det er påkrevd for en av våre kunder. Service, nærhet og kvalitet er viktig for Accelerator, sier Møller.

Over hele Europa

Virksomheten eier ingen egne biler, noe som gir stor integritet og uavhengighet ved valg av transportør. Kunden kan alltid stole på at de får den mest effektive tjenesten. De er heller ikke avhengig av faste ruter, men henter og bringer der det er nødvendig.

Accelerator har i løpet av leveårene knyttet til seg mange og gode agenter rundt om i Europa. Det startet med Storbritannia, hvor de har en meget god trafikk med flere ukentlige avganger. Etter hvert har Italia, Tyskland, Nederland, Latvia, Sverige, Danmark, Spania og Polen kommet etter.

God miks av kunder

Accelerator disponerer nærmere 800 kvadratmeter kontorplass og 3 500 kvadratmeter lager på det nye næringsområdet på Lahaugmoen. Pågangen etter ytterligere lagerplass har imidlertid blitt så stor at Møller er i sluttfasen når det gjelder leie av ytterligere 1 000 kvadratmeter i et nabobygg.

- Vi ønsker hele tiden å være «hands on» og hører alltid på kundens ønsker. Derfor må i være forberedt på ytterligere vekst, slik at vi kan løse nye utfordringer. I dag har vi en god miks av mindre kunder, ispedd enkelte store, slik at vi ikke løper samme risiko som i starten, da vi hadde få, men store kunder. Vår strategi er at vi skal tåle å miste en kunde, uten at det skaper store problemer. De siste årene har vi imidlertid bare fått nye, og mange som tidligere har hatt eget lager, har valgt å legge dette hit. I dag har vi 20 kunder på lageret og utfører cirka 250 plukk-tjenester hver uke.

Avanserte systemer

Nylig inngikk Accelerator avtale om lager- og distribusjonstjenester med OneMed, som er Europas ledende leverandør av medisinsk forbruksmateriell og en av de største også her i landet.

- Vi har stadig lignende henvendelser fra produsenter eller importører av ulik størrelse. Vårt WMS-system gjør at vi kan være både effektive og kostnadsbevisste på våre tjenester. Systemet er det samme som flere av de store gigantene i bransjen bruker, men vi har valgt å benytte et system som gir oss muligheten til å være like fleksible og intuitive som alle de ulike kundene våre har behov for, og satser på kombinasjonen menneske og system, fremfor å låse oss til et lite segment med helautomatisk drift, sier logistikksjef og produktutvikler Martine Dørmænen. Etter flere år i PostNord, der hun jobbet med blant annet integrasjon av logistikksystemer, valgte hun å bytte til en mindre aktør i stor utvikling.

- Det er fristende å være med og bidra til utviklingen i et spennende selskap som Accelerator. Her er det kort vei fra tanke til handling og vi kan utvikle staben til å føle eierskap til arbeidsplassen. Det har gjort at vi får mange hyggelige tilbakemeldinger fra kundene.

Ansatte lagbygger

Martine Dørmænen disponerer i dag seks personer på lager og terminal, men bedriften har valgt å ta inn en teamleder i tillegg. Men ikke en erfaren logistikkekspert.

- Nei, vi ønsker å bygge et lag, og derfor valgte vi den tidligere ishockeyspilleren Espen Pettersen som har lang erfaring fra idretten, både som spiller og leder. Han er en god coach og en god lagbygger. Logistikkekspertisen og de analytiske evnene har vi forankret i logistikksjef Martine Dørmænen, sier Ketil Møller.


Fikk du med deg denne?

FREDRIKSTAD: I fem av de seks siste årene har Backe Østfold AS levert helt feilfrie prosjekter til sine oppdragsgivere.