fbpx
Naringsliv.no
 

Logistikkbedriften Accelerator på Skjetten har utvidet sitt transportnettverk i Europa. Med det har de etablert en bredere salgsorganisasjon som skal løse kundenes utfordringer innen internasjonale transporter. 

Norge produserer relativt lite av de varene forbrukerne behøver hver eneste dag, og er avhengig av bedrifter som importerer varene fra andre land, ofte Europa. Skal forbrukerne kunne hente varer i butikkhyllene må det effektiv transport og logistikk til og Accelerator tilbyr presise tjenester med høy kvalitet.

De siste månedene har selskapet notert rundt 60 nye kunder på oppdragslisten. Stadig flere legger større vekt på kvalitet og pålitelighet enn kun på pris. Som kunde skal du kunne overlate logistikkoppdragene dine til Accelerator, så vil de kommunisere direkte med involverte parter og følge opp sendingen fra avsender til den er levert hos mottaker.

Skreddersyr tilbud

- Som alle andre bedrifter ble også Accelerator påvirket av koronasituasjonen og det ble vanskelig å reise ut på kundemøter for våre selgere. Derfor valgte vi å bruke denne perioden til å kartlegge behovet hos potensielle kunder slik at vi vet hva de etterspør når vi nå går ut og gir våre tilbud. Vi ønsker nemlig å skreddersy avtalen til hver enkelt kunde, slik at de får nøyaktig den tjenesten de trenger. Vi vet det er mange som sier de er gode på dette, men vi kan vise til mange langvarige kundeforhold der nettopp disse punktene blir trukket frem som viktige for kunden. Det synes vi er god dokumentasjon, sier salgssjef Tom Ulrik Torgersbråten.

Han er forholdsvis ny i stillingen og har brukt tiden til å håndplukke medarbeidere i salgsstaben. På halvannet år har avdelingen økt fra én til fem ansatte.

- Vi har bevisst rekruttert medarbeidere med salgskompetanse uavhengig av bakgrunn. Vi har behov for medarbeidere som er serviceinnstilt, gode til å lytte til kundene samt kunne sette sammen effektive og kundetilpassede logistikkløsninger.

Service døgnet rundt

Accelerator ønsker å være den outsourcede logistikkpartneren for sine kunder. Det betyr et betydelig ansvar og en helt spesiell oppmerksomhet mot den enkelte kunde.

- I en slik posisjon må vi være til stede hele tiden. At vi er tilgjengelig døgnet rundt er ikke bare et slagord hos oss, men en virkelighet. Vi tar telefonen selv om det er julaften og åpner terminalen på en søndag om vi må. Kunden skal føle at vi står på deres side 24/7. På bakgrunn av dette har vi ansatt lagspillere som forstår sin rolle og som komplementerer hele organisasjonen. Derfor har vi også medarbeidere som snakker det språket våre utenlandske samarbeidspartnere bruker, enten det er tysk, engelsk eller italiensk. Noe av det viktigste; når våre kunder ringer får de snakke med den samme medarbeideren hver eneste gang. Ingen blir satt over til den som tilfeldigvis er på jobb, men får sin personlige service.

Snur seg raskt

Logistikkbedriften på Skjetten vokser jevnt og veksten skal holdes på et håndterbart nivå. Det har kommet til en rekke nye kunder det siste året og det er viktig at alle nye og eksisterende forhold får den oppmerksomhet de har krav på.

- Vi skal vokte oss for å få voksesmerter. Kundene skal kunne stole på at våre tjenester holder samme høye kvalitet over tid, uavhengig av vekst eller andre forhold. Med våre 25 ansatte er vi en mellomstor aktør – stor nok til de fleste oppdrag, men ikke større enn at vi er fleksible og manøvrer raskt etter behov. Vårt mål er at våre kunder skal lykkes og vi ønsker å vokse sammen med dem, ikke takket være dem.

Pris og kvalitet

Accelerators utenlandsdistribusjon er blant de beste på transport fra BeNeLux, Sverige, Tyskland, England og Italia. Nå jobber de for å utvide det allerede eksisterende nettverket både i Polen, Ungarn og de baltiske statene. Rekrutteringen til transportfaget og sjåføryrket i Europa er imidlertid ikke den beste. Så lenge Accelerator ikke firer på kravene til verken personell eller materiell er det utfordrende å finne partnere de ønsker å knytte til seg.

- Det er et problem at mange importører kun jager pris når de skal inngå kontrakter med transportører. Lav pris har konsekvenser, og som oppdragsgiver har vi en plikt til å sørge for at sjåfører har skikkelige forhold og at biler og materiell holder den nødvendige standarden.

- Vi tar «påseplikten» på alvor og sørger for at våre partnere vet hva som gjelder når de skal kjøre i Norge, enten det angår å overholde kjøre- og hviletidsbestemmelsene, dekkdybde, kjettinger, sikring av last eller andre forhold. Det er vanskelig å kombinere dette med markedets laveste pris, noe de fleste av våre kunder forstår, sier Torgersbråten.

Trimmet salgskorps

Han legger offensive planer for siste halvår 2021.

- Vi har forberedt oss godt på at pandemien en dag er over, og da har vi et trimmet og operativt salgskorps som står klar til å betjene markedet. Vi har som mål å nå en omsetning på 120 millioner kroner i 2023 uten at det går ut over vårt krav til standard og fleksibilitet. Tvert imot skal det gi våre kunder et enda bedre grunnlag for deres egen drift.


Accelerator AS

  Lahaugmoveien 81, 2013 Skjetten

  22 90 11 40

 

  www.accelerator.no


 Her finner du oss


Klikk en emneknagg for å lese mer: